Na Ukrajině – bohužel – za poslední rok nikomu pšenka nekvete. Herní vývojáře nevyjímaje. Agresivní invaze jejich východního souseda ztížila podmínky pro život, pro zajištění základních lidských potřeb, natož pak pro práci v zábavním průmyslu. Tamní vývojářská studia se proto musela k situaci nějak postavit a vyřešila to různě – některá utlumila svoji činnost, jiná se přestěhovala za hranice své vlasti (třeba i k nám do Česka), ale zůstali i tací, kteří se pokusili setrvat v napadeném státě a v nějakém omezeném režimu fungovat dál. A přežít. Tuto cestu si zvolili Frogwares.
Ten omezený režim neznamená pouze to, že musejí namísto v Kyjevském studiu pracovat z domovů, rozmístěných po celé zemi. Nebo že jsou každou chvíli bez elektřiny. Řada zaměstnanců totiž narukovala do války nebo do organizací, které poskytují humanitární pomoc. A tak – a to bych rád zdůraznil hned na úvod – je potřeba před vývojáři smeknout, že se rozhodli vytrvat a pustit se i za tohoto stavu do nového projektu, i když zdaleka ne tak ambiciózního, jaký bychom za normálních okolností po povedeném titulu Sherlock Holmes Chapter One (listopad 2021) čekali.
Jako svůj „válečný“ projekt si zvolili remake vlastní 15 let staré adventury Sherlock Holmes: The Awakened (v ČR vydané s českými titulky s podtitulem „Procitnutí“), která byla jejich třetí hrou z univerza Sherlocka Holmese a první zpracovaná plně ve 3D. Tu hru jsem měl možnost v době vydání recenzovat pro časopis Level a ocenil jsem ji pěknou známkou 7/10. A dobře si na ni pamatuji dodnes. Nešlo o žádný zázrak, ale jako adventura to byl solidní počin s pár inovativními herními prvky, které využívaly možností 3D enginu. Samotného mě tedy zajímalo, co Frogwares s remakem provedou v době, kdy jejich adventury hovoří s modernějším a akčnějším dialektem.
Výsledek mne s ohledem na jejich situaci a omezené lidské i finanční zdroje vlastně moc nepřekvapil. Řečeno stručně a jasně: vzali příběh ze svého původního díla, nepatrně ho upravili a napasovali na engine i herní mechaniky z Chapter One. Tím je de facto řečeno vše a celou recenzi bych mohl ukončit.
To „napasování“ s sebou nicméně přineslo řadu nutných úprav i v původním scénáři, ovšem jedná se pouze o detaily, které hlavní dějovou linku jinak výrazně neovlivňují. Jako překladatele mne překvapilo, že se tvůrci rozhodli přepsat všechny dialogy, ačkoliv klíčové postavy i situace zůstaly z drtivé většiny stejné a texty v původní hře byly na velmi slušné úrovni. Ale nejspíš cítili nutnost pojmout dialogy po novu a s ohledem na mladší věk hlavního hrdiny je kapku odlehčit, což se jim asi podařilo.
Totéž ovšem nelze říci o herní náplni. Vzpomínám si, že v původní verzi Procitnutí se například měřila délka stop svinovacím metrem, odemykal se zámek dveří pomocí rybářského prutu, nebo probíhala honička za zlodějem v přístavu v New Orleans. Nic z toho v nové verzi už nenajdeme. Tvůrci se omezili výhradně na mechaniky použité v Chapter One, a tak by se dalo s nadsázkou říci, že The Awakened je pro Chapter One jakýsi příběhový datadisk s minimem herních i technologických úprav.
Posun v hratelnosti je tedy naprosto zanedbatelný, i když kvitovat lze naprostou absenci akčních scén, které byly v Chapter One spíše ke škodě než k užitku. Takže ano, přece jen zde máme jedno výrazné plus. Stejně tak z technologického hlediska se hra oproti Chapter One nikam neposunula, jako by zůstala „zakletá v čase“, což vidím jako problém, protože vizuální stránka současných her už je opět někde jinde než před dvěma lety. Naštěstí je Awakened většinou situován do potemnělých a deštivých lokalit, kde nižší úroveň grafiky není až tak citelná. Bohužel to neplatí o animacích postav a především jejich obličejů, tam už dnes Frogwares ztrácí výrazně. No a co se rozsahu týče, je The Awakened oproti Chapter One zhruba poloviční. Takže ani tady nový projekt nezískává oproti svému předchůdci plusové body.
No a o tom to celé vlastně je. The Awakened je prakticky ve všem slabší než Chapter One, a proto ji už z principu nelze hodnotit lépe, přestože se v ní skrývá solidní a docela zábavná adventura. Prostě jde o typický budgetový titul, který historií adventur i Frogwares jen lehce propluje, aniž jakkoliv rozčeřil vody a upoutal na sebe výraznější pozornost.
Pro Frogwares je to krok zpět, který byl ale dost možná nutný k jejich přežití. A tím se vracím na úvod této recenze. Frogwares zjevně doufali, že během vývoje tohoto remaku válka skončí, oni se z hluboka nadechnou a pustí se do nového velkého projektu, který je opět vrátí na výsluní. Jenže válka se žel bohu protahuje a já jsem zvědav, jak se firma postaví ke své nejbližší budoucnosti. Moc jim to rozhodování nezávidím a upřímně řečeno – to poslední, co bych si přál, je remake jejich čtvrtého a dle mého názoru nejslabšího Sherlocka Holmese z roku 2008, který nesl název Sherlock Holmes vs. Arsene Lupin. To už by nebyl jen další krok zpět. To by byl krok do pekel.
Nechci ale končit negativně. Pokud jste původní The Awakened z roku 2006 nehráli, má vám tento remake určitě co nabídnout – a to zajímavý příběh, který kombinuje prvky „holmesovek“ s mýtem Cthulhu a který určitě stojí za pozornost. Ačkoliv si vývojáři svojí práci maximálně usnadnili, je úžasné, že projekt za dané situace dokázali v takto šibeničním čase (necelý jeden rok ve vývoji) dokončit. Přeji jim, aby se v jejich zemi vše co nejdříve vrátilo do normálu a oni mohli opět vyvíjet hry v té pro ně nejvyšší možné kvalitě.