Jako zjevení z čistého nebe se dnes objevil hratelný prolog na nový díl z legendární adventurní série Benoîta Sokala, který ponese název Syberia: The World Before.
Úvodní hratelný prolog čítající zhruba hodinu herního obsahu poodhaluje detaily ohledně příběhu, použitých mechanik i ovládání. Příběh prvních tří Sybérií měl pohádkový podtext, kdy byly postavy hnány k vysněnému cíli či případně za naplněním bájné výpravy. Naznačený příběh nového pokračování je mnohem temnější a závažnější.
Odehrává se ve dvou časových rovinách. Ta první nás zavede do roku 1937, do smyšleného (asi německého) městečka Vaghen, kde žije sedmnáctiletá dívka Dana Roze. Ta studuje místní uměleckou školu a dostalo se jí cti zahrát na náměstí na klavír hymnu města, což je pocta každoročně udělovaná nejlepšímu studentovi v ročníku. Právě tudy vedou první hráčovy kroky, kdy musí projít městem a dojít až ke klavíru, který musí zprovoznit a zahrát melodii. Každého pravověrného fanouška Syberie potěší, že na klavíru i doprovodných muzikantech je znát rukopis Hanse Voralberga. Ne vše je však růžové, žijeme v předzvěstí druhé světové války a Dana je Vagerantem (herní obdoba židů) a rasové nepokoje začínají nabírat na obrátkách. Snem je vyrazit po dokončení školy na konzervatoř do Paříže, kde by mohlo být příznivější prostředí. Ještě předtím je potřeba vyrazit na brigádu do horského hotelu…
Ve druhé linii se setkáváme se starou známou Kate Walker, ta je však úplně k nepoznání. Po konci minulého dílu byla převezena do zajateckého tábora v ruské Tajze, který sídlí v solném dole, kde zajatci tvrdě pracují a pomáhají svým věznitelům z řad ruských milicionářů hledat v soli zakonzervované artefaky. Už to není ta roztomile naivní právnička, ale drsná nakrátko ostříhaná holka zmítaná osudem. Společně se svou spoluvězenkyní se jim podaří prokopat se ke starému nacistickému vlaku ukrytém v propadlé jeskyni. Podaří se jim utéct?
Jak je možné z naznačených příběhových linií poznat, Benoît Sokal se tentokrát rozhodl jít drsnějším směrem na hodně vážnější notu, která se nejspíš bude více či méně točit kolem událostí druhé světové války a následků, které z toho vzejdou. Dá se totiž očekávat, že se obě příběhové linie potkají. Zatímco linka Dany vypadá na první pohled barevněji a veseleji, než pochmurné vězeňské cely či solné podzemí u Kate, z obojího dýchá děsuplná a hodně negativní energie.
Co se týká zpracování, je vidět, že se tvůrci snažili vzít si k srdci připomínky ke třetímu dílu, kdy hlavně ovládání výrazným způsobem zdegradovalo úroveň hry. Ovládání je nyní i pro myš mnohem více intuitivní. Zpracování bohužel opět zůstalo ve 3D, kamera se tentokrát zajímavým způsobem pohybuje za postavou, takže máte pořád přehled, kde zhruba se nacházíte. Pořád to ale není úplně ono a občas se můžete dostat do situace, ze které se blbě odchází. Navíc bohužel zůstaly chyby technického rázu, takže hra často padá, strašně dlouho se načítá, postava občas nejde tam, kam má. Celkově se optimalizace opětovně příliš nepodařila, snad se to podaří do plné verze vychytat.
Podle zpracování a předložených mechanik jde vidět, že i tentokrát bude kladen velký důraz na příběh samotný i na jeho filmové zpracování, logické hádanky či puzzly budou asi spíše na vedlejší kolejí a jednoduššího charakteru. V samotném prologu spoustu času strávíte v nepřeskočitelných dialozích (což při automatickém ukládání jen po konci kapitoly a častém padání právě na jejím závěru nutí znovu poslouchat už odposlechnuté rozhovory) a občasným používáním pohybu myši na otevírání čehokoliv.
I tak hratelná demoverze ukazuje, že by mohlo jít o velmi dobrou adventuru. Otázkou je, jak moc bude svým charakterem zapadat do univerza Syberie. Kromě pár zobrazených automatů a jména postavy Kate Walker (která si však vůbec není podobná) se zatím jedná o úplně odlišnou hru.
Hratelný prolog si můžete zdarma zahrát ZDE.