Kromě dopředu domluvených schůzek jsme volný čas na Gamescomu využili k procházení jednotlivých pavilonů s cílem nalézt adventury, o jejichž přítomnosti na této výstavě jsme dopředu nevěděli. Podařilo se nám jich najít překvapivě velké množství a vzhledem k omezenému času jsme si jisti, že jsme řadu jiných minuli. Tam, kde jsme měli více času na debatu s tvůrci či vyzkoušení samotných her, jsme se rozepsali v samostatných článcích. Některé z těch zbývajících se pokusíme alespoň stručně shrnout v tomto článku.
Vorax
IndieGala
Vorax je připravovaná akční adventura či spíše survival horor v otevřeném světě, za kterým stojí italské studio IndieGala. Ujímáte se role žoldáka, jenž uvízl na středomořském ostrově, na kterém propukla záhadná epidemie. K jejímu vyřešení sem byla poslána speciální vojenská jednotka, leč po pouhých osmačtyřiceti hodinách komunikace s nimi utichla. Vaším úkolem je celou záhadu prošetřit a hlavně přežít. Hra obsahuje řadu puzzlů a prozkoumávání prostředí, bohužel však také různé craftování, střílení či zabíjení motorovou pilou. Je potřeba starat se i o vlastní životní potřeby. Vydání hry je naplánováno až na rok 2024, na Steamu však již vyšla jako early access.
Shadow City Mysteries: A Clockwork Noir
Play on Words Studios
Shadow City Mysteries: A Clockwork Noir je připravovaná detektivní first person adventura, za jejímž vývojem stojí maltské studio Play on Words Studios. Její vedoucí Christopher Misfud nám přednesl hodně zajímavý a originální koncept hry, která je ovšem ve velmi raném stádiu vývoje. Ujmete se role nepříliš bohatého soukromého očka jménem Nyla Nightingaleová, jenž bude vyšetřovat tajemnou záhadu. Nebo jde spíše o spiknutí či nadpřirozený thriller? Či všechny tři faktory dohromady? Hlavním prvkem totiž má být replayabilita, kdy další průchod hrou přinese do příběhu nové zásadní prvky. „Délka hry by měla být zhruba dvacet hodin rozdělených do tří průchodů hrou. Při prvním průchodu budete řešit tajemnou záhadu, po jejímž vyřešení získáte nové znalosti a schopnosti, které vám otevřou nové možnosti ať už u rozhovorů či místností. Proto budete při druhém průchodu pátrat po spiknutí. Zde získáme další nové poznatky i schopnosti, takže se ze hry ve třetím průchodu stane nadpřirozený thriller. Ve všech třech průchodech se procházíte vesměs po stejných lokacích a setkáváte se se stejnými postavami, mění se ale dialogy i možnosti interakce s okolím,“ osvětlil základní premisu hry Christopher Misfud. Už první dohrání hry by mělo hráčům přinést dostatečně intenzivní zážitek, který pak bude znásoben při druhém a třetím zahrání. Je to rozhodně ambiciózní projekt, který si bude zakládat na propracovaném nelineárním příběhu i scénáři tak, aby hráče přiměl ke znovuzahrání. Jak již bylo napsáno, hra je stále v hodně rané fázi vývoje a dříve než v roce 2025 se jí nedočkáme.
Zástupci polských 11 bit Studios nám na Gamescomu představili pouze The Invincible. Další očekávaná adventura s názvem The Alters měla již všechny časové sloty na schůzky obsazené. Můžeme tedy jen vycházet z již známých informací či zveřejněných trailerů, kdy je jasné, že půjde o third-person psychologickou sci-fi adventuru. Hrajete v ní za Jana Dolskiho, jenž se vydal na vesmírnou misi s cílem získat prvek rapidium, jenž umožňuje vytvářet alternativní verze organické hmoty. Jak už to tak bývá, nejde vše podle plánu a loď ztroskotá. A aby toho nebylo dost, planeta se obrací směrem ke slunci, takže se výrazně zvyšuje radiace. Aby na této nehostinné planetě přežil a pokusil se dostat zpět, musí využít záhadný stroj, jenž mu umožní replikovat sebe sama. Nejde ale o klasické klony, ale tzv. altery. Jedná se o stejnou osobu, pokaždé je to Jan, ale osobnost každého z nich je utvářena různými životními cestami. Hry bychom se měli dočkat v průběhu roku 2024.
Tom the Postgirl
Oopsie Daisies Studio
Klasická ručně kreslená 2D adventura ve strašidelném noirovém prostředí původně vznikla jako bakalářský projekt na umělecké akademii ve švýcarském Curychu. Studenti nakonec vytvořili Oopsie Daisies Studio, které pokračuje ve vývoji už plnohodnotné hry. Vžijete se do role Tom, poštovní doručovatelky, která odvádí příšernou práci při doručování balíků, zato je vynikající ve sledování lidí. Díky tomuto stalkování dokáže nahlédnout do soukromí jednotlivých vesničanů a ovlivnit jejich rozhodování. A právě tyto činy vám ukáží, jaký dopad mohou mít na vaše okolí.
O hře belgického dvoučlenného studia Badass Mongoose jsme se příliš nedozvěděli. V podstatě jen to, že ve hře Helix půjde o adventuru odehrávající se v melancholickém černobílém světě bez vlastního těla při hledání vlastního vykoupení.
Hanno
Wowsystems / One Way Eleven
Hanno je připravovaná akční adventura, za kterou stojí studo One Way Eleven sídlící na malebném portugalském ostrově Madeira. V této third person hře budete ovládat hodně nesourodou dvojící – malého slona jménem Hanno a jeho lidského společníka – mladíka Vimala. Tento sloník (v první chvíli i díky zbarvení jsme si mysleli, že jde o malé selátko) neustále visí Vimalovi za krkem. Oba se společně vydávají na výpravu po tajemných končinách s cílem najít spravedlivého krále a naplnění svého osudu.
Paranoid je projekt polských vývojářů z Madmind Studio, kteří se do povědomí hráčů zapsali hororovými tituly Agony a Succubus. Také jejich nejnovější dílo je hororem, tentokráte psychologickým. V něm se vžijete do Patricka Calmana, který ztratil celou svou rodinu za podivných okolností. Oba jeho rodiče zemřeli brutálním způsobem, sestra tajemně zmizela. Psychika Patricka je totálně rozbitá a vše ještě umocní telefonát od deset let ztracené sestry, jenž oznamuje její návrat. Hlavní hrdina trpí paranoidní schizofrenií a musí učinit zásadní rozhodnutí – zůstat doma bez léků a odhalit temné tajemství svého souseda nebo koupit léky a vydat se na setkání se svou zmizelou sestrou? Kdo ví, každopádně hra již mezitím stihla vyjít, konkrétně 15. prosince. Reakce hráčů jsou však zatím spíše negativní.
Ukrajinským tvůrcům z Triomatica Games se podařilo nás dokonale zmást. Měli jsme možnost zahrát si jejich dobrodružnou logickou hru o němých plechovkách žijících ve městě krabic s názvem Boxville. Roztomilá hra, která svým stylem hraní i zpracováním připomíná kousky od studia Amanita Design, nás skutečně zaujala a připomněla, že jsme o ní psali v souvislosti s demoverzí. Tak nějak jsme si vůbec neuvědomili, že hra již dávno vyšla a tudíž nepatří mezi připravované kousky. Ukrajinští tvůrci již mezitím pracují na hře Trust No One, kterou ale na Gamescomu neprezentovali. Přesto můžeme Boxville všem fanouškům adventur doporučit.
Pro fanoušky prazvláštních uměleckých walking simulátorů typu Lost Ember či Journey přichází obdobně charakterizovaná hra jménem Farewell North. V poslední době už jsme se jako hráči převtělili do řady zvířat, v tomto případě půjde o border kólii. S ní se vydáme na podivné ostrovy inspirované skotskou přírodou s cílem dopomoci mladé ženě obnovit vzpomínky na její život a odhalit záhadu bezbarvého světa. Toto souostroví totiž v minulosti opustily všechny barvy a je na vás jim tyto barvy zase vrátit zpátky. Sami tvůrci tuto hru označují jako open world explorativní hru s prvky stealthu a puzzlů.
Již v minulém roce uspěla na kickstarteru humorná klasická point and click adventura s názvem A Twisted Tale, za kterou stojí německé studio Voodoo Bembel. Jak přiznává hlavní tvůrce hry Eva-Ramona Rohlederová, odmalička milovala dobrodružné point and click adventury a právě těmi největšími klasikami se inspirovala pro své dílo. Hlavní postava, servírka Vio, se nešťastnou náhodou pomocí portálu přenese ze své kavárny kamsi do lesa, načež portál zmizí. Jak asi tušíte, hlavním motivem hry bude vyřešit všechny problémy a šťastně se vrátit zpět.
Máte rádi Babu Jagu a domek na kuřích nožkách? Pak by se vám mohla líbit Reka, připravovaná third person akční adventura německého studia Emberstorm Entertainment. V roli Reky, mladé aspirantky na čarodějnici, jejíž učitelkou a mentorkou není nikdo jiný než sama Baba Jaga, se vydáváte na putování tajemnou slovanskou přírodou konce 19. století. Po celou dobu vás doprovází váš vlastní domek na kuřích nožkách, do kterého můžete kdykoliv vstoupit. Hra je mixem adventury, RPG a craftingu. V otevřeném světě budete sbírat různé předměty a zásoby, které budete využívat k výrobě nástrojů, vylepšování vlastního domu, vyrábění lektvarů i pomáhat si při čarování. Ve hře by neměly být žádné souboje, i tak by náplň měla být hodně rozmanitá. Hra byla navíc na Gamescomu nominována na nejlepší hru pro PC, nejlepší vizuální efekty i zvuk.
We stay Behind
Backwoods Entertainment
Third person adventura We stay Behind pojednává o tajemství mezi snem a realitou. Titul, za nímž stojí Backwood Entertainment, byl dříve znám pod názvem Resort a k jejímu vydání pomůže úspěšná kickstartertová kampaň. Jedna zbloudilá kometa se má srazit s naší zemí a zničit část území včetně jednoho amerického města. Někteří obyvatelé Laburnum Creek se však odmítají odstěhovat, přestože jim musí být jasné, že nemají šanci tuto srážku přežít. Uznávaná spisovatelka Laura Tannerová se tak do této oblasti vydává, aby přišla celé záhadě na kloub.
Tales from Candleforth
Under the Bed Games
Jedná se o ručně kreslenou 2D point and click hororovou adventuru, za kterou stojí španělské studio Under the Bed Games. Sářina babička se ztratila již před nějakou dobou, leč mladá dívka objevila náznaky, že by pořád ještě mohla být naživu. Získává zvláštní schopnosti, které mohou získat jen ženy v jejich rodu. A právě tajemství její rodiny a celého rodu se musí pokusit odhalit.
Shadows on the Walls VR
Raccoon Game Studio
Španělští vývojáři z Raccoon Game Studio se zaměřují na hry s podporou virtuální reality. VR je i jejich připravovaná hororová adventura Shadows on the Walls, ve které se vydáme řešit záhady a puzzly do londýnského Křišťálového paláce. Právě toto muzeum, momentálně vedené známým bývalým archeologem Dr. Carterem, právě obdrželo sbírku, jenž je známá jako ‚Prokletá kořist‘. Asi nikoho nepřekvapí, že právě tato sbírka předmětů skrývá strašlivé tajemství.
Orten Was The Case
Woodhill Interactive
Orten Was the Case je klasická point and click adventura, za kterou stojí jednočlenné studio Woodhill Interactive. Tímto členem je Oskar Thuresson, rodák ze Stockholmu momentálně žijící ve španělské Valencii. Adventura, která si zahrává s časovou smyčkou, stihla již vyjít na konci listopadu a ohlasy na ní jsou zatím hodně pozitivní.
Once a Tale
2 Igloos
Tuto third person adventuru se speciální stop-motion animací připravuje uskupení 2 Igloos, které tvoří dvě nezávislá francouzská studia Carcajou Games a Triple Boris. S Hansel a Gretel (u nás známí jako Jeníček a Mařenka) se vydáme do pohádkového světa, jenž byl kompletně ručně vyroben z vyřezávaného dřeva, lepenky a pěny. Vše bylo posléze přeneseno do počítače prostřednictvím fotogrametrie. Obě herní postavy bude možné a dokonce i nutné ovládat, každá z nich má své specifické schopnosti. Cíl jejich putování je samozřejmě jasný – vrátit se zpět domů z lesa, kde je jejich rodiče zanechali.
Hieronymus
Rhenus Vina Musica
Německé studio Rhenus Vina Musica připravuje historickou fantasy first person adventuru s bojovými elementy jménem Hieronymus. Jak již název napovídá, půjde o bizarní cestu do světa vizionářského malíře Hieronymuse Bosche. Hráč však bude ovládat devatenáctiletou Helenu van Akenovou, která se snaží nalézt své místo ve světě a zároveň rozplést tajemství spojení její rodiny s nadpozemskými silami.
CLeM je připravovaná adventura ze série Psychotic adventures, za kterou stojí španělské studio Mango Protocol. Jedná se o klasickou 2D ručně kreslenou point and click adventuru s řadou rozličných úkolů a puzzlů.
Between Horizons
DigiTales Interactive
Je libo příběhovou 2,5D sci-fi detektivní adventuru zpracovanou v pixel-artové grafice? Pokud ano, pak by se vám mohla líbit hra Between Horizons, na které pracují němečtí vývojáři z DigiTales Interactive. Hra se odehrává na palubě vesmírné lodi Zephyr, kterou lidstvo stvořilo k cestě směrem k nové planetě, na kterou vyrazila před třiatřiceti lety. Vy se ocitáte v roli čtyřiadvacetileté Stelly, která se narodila až na lodi a zdědila po svém otci post šéfa bezpečnosti. Na lodi však vypukl incident, jehož cílem je narušit společenský řád na Zephyru a zmařit cíl mise. Podaří se Stelle tohle spiknutí odhalit a vyřešit?
1001 Nights
Ada Eden
O umělé inteligenci se v poslední době mluví prakticky všude. Ale co takhle příběhovou adventuru, která je spolutvořena pomocí AI? Přesně o tom je hra z prostředí slavných příběhů Tisíce a jedné nocí, jejíž koncept je inspirován Wittgensteinovou myšlenkou, že hranice vlastního světa jsou určovány hranicemi jejich jazyka. Díky umělé inteligenci jako GPT-4 nebo Stable Diffusion tak může tajemná Šeherezáda vést své příběhy směrem, kam je nasměruje komunikace s živým hráčem.
Belonging
Farbspiel Interactive
Belonging je first person adventura, za kterou stojí německé studio Farbspiel Interactive. Hlavním tématem hry jsou sekta a oběti. Hrajete za osobu jménem Joyce, jenž prozkoumává opuštěné panství stoupenců entelechismu, jenž je oddané sebeoptimalizaci – jeho členové se snaží najít dokonalost ve všech aspektech života. Kauza vypadá na první pohled nevinně, postupně však odhaluje své temné stránky.
Closer the Distance
Osmotic Studios
Němečtí Osmotic Studios připravují emocionálně nabitou adventuru Closer the Distance, která se bude zaměřovat na témata empatie, komunity, přátelství, smutku a uzavření. Po smrtelné nehodě se hráči vžijí do mladé dívky jménem Angela, která ze svého pohledu sleduje vlastní příbuzné při truchlení. S využitím svých nadpozemských schopností dokáže ovlivňovat obyvatele města Yesterby, čímž určí budoucí osud celého města.