České nezávislé studio Amanita Design, tvůrci oceňovaných adventur Machinarium, Samorost či Chuchel, přichází nedlouho po vydání psychedelicky hororové Happy Game s oznámením dalšího autorského titulu. Ten nese název Phonopolis a do vytrvale rostoucího portfolia Amanity přinese svěží vítr – v rámci studia totiž nabourává hned několik dlouholetých zvyklostí, mimo jiné se tým vůbec poprvé naplno pouští do vod 3D grafiky. Důraz na rukodělnost a špičkovou audiovizuální kvalitu ovšem zůstávají. Hra s antiutopickou tématikou je ve vývoji pro několik nespecifikovaných platforem s neupřesněným termínem vydání.
Hra Phonopolis se opírá o vážnější látku, než jsou příznivci tvorby Amanity zvyklí. Jejím příběhem se prolínají témata jako manipulace či individualismus, ale přesto si drží typicky amanití nadhled a hravost. Hráči se zhostí role Felixe, nenápadného mladíka, jenž spolu se svými spoluobčany nevědomky čelí velké hrozbě. Autoritářský Vůdce města se chystá skrze všudypřítomné ampliony rozeznít Absolutní tón a nadobro ovládnout kolektivní mysl všech lidí ve městě. Jen šťastnou náhodou si Felix jako jediný z obyvatel uvědomí, co se může stát, a pokusí se Vůdcův plán překazit.
Vývoj Phonopolis, která ve své hratelnosti kombinuje rozmanité puzzly s explorací, má na starost debutující tým pod vedením autorské trojice (a bývalých spolužáků z ateliéru Animovaná tvorba UTB ve Zlíně) Petr Filipovič, Eva Marková a Oto Dostál. “Vůdce, diktátor ve městě Phonopolis, který snad kdysi měl i dobré úmysly, chtěl vytvořit dokonale šťastnou společnost. Vynalezl tedy systém amplionů a podprahových povelů, kterými měl společnost vést k dokonalosti,” popisuje zápletku hry Petr Filipovič, vedoucí projektu. “Ve výsledku ji ale zotročil. Povely lidi zbavují vlastní vůle a dělají z nich pouhé součástky v uměle vymyšlené společnosti – stroji.”
Ideově i vizuálně se Phonopolis odkazuje na meziválečné avantgardní umělecké směry jako konstruktivismus, futurismus, suprematismus a jejich celospolečenský ideologický dopad jakožto nástroje propagandy. “Tyto směry přinesly do společnosti tendenci k odmítání tradice a vzývání nového revolučního myšlení. Obdiv k pokroku a přesvědčení o možnosti nového nastavení společnosti byly velkou inspirací pro námět naší hry,” vysvětluje výtvarnice Eva Marková. “Stylizaci propojujeme s humorem a nadsázkou, která byla pro nás prvořadá. Snažíme se vycházet z avantgardního umění a přetvářet jej v groteskní obsah, který je blízko hravosti dětských hraček a papírových skládaček. Hráči chceme předat nadhled a trochu upřímné dětské veselosti,” dodává autorka grafických návrhů.
S hrou Phonopolis se Amanita Design vůbec poprvé naplno pouštějí do vod 3D grafiky. V odkazu na utopický totalitní model společnosti je město Phonopolis skutečným papírovým modelem z vlnité lepenky. “Přestože naši hru vyvíjíme ve 3D enginu, snažíme se co největší množství kulis, postaviček a dalších prvků vyrábět ručně. Všechny textury malujeme na karton, který následně vystřihujeme, digitalizujeme a poté umístíme na příslušný 3D model,” popisuje proces výroby technical artist Oto Dostál. “Chceme, aby na lidi Phonopolis působila nejen jako počítačová hra, ale hlavně jako takový malý, ručně vyrobený svět.”
Hudbu pro Phonopolis skládá dlouholetý spolupracovník Amanity, oceňovaný hudebník Tomáš Dvořák aka Floex (Machinarium, Samorost 3, Pilgrims). O zvukové efekty se postará zkušený pražský zvukař Matouš Godík (Creaks, Samorost 3). Phonopolis přinese také velkou změnu ve způsobu vyprávění příběhu – zatímco předchozí produkce Amanity se v tomto ohledu spoléhala na animaci a nesrozumitelné zvuky, příběh Phonopolis bude vyprávěn ve skutečném jazyce z pohledu vypravěče.
Phonopolis je ve vývoji pro více zatím neupřesněných platforem, přičemž sami autoři neočekávají uvedení hry v následujím roce. Nové střípky informací, obrázky a další materiály budou tvůrci volným tempem zveřejňovat na svých social media kanálech a na oficiální steam stránce hry.